Instagram
måndag 15 maj 2017

Tar smurfarna genusrevansch nu?

Jag har länge varit väldigt anti smurfarna, faktiskt. Ni som har följt mig ett tag kanske har läst att jag skrivit om det tidigare, att det är helt helt helt fel att vi ser detta som underhållning för våra barn när programmet visar upp en så fruktansvärt skev bild av verkligheten.
Kortfattat så handlar det ju om genusperspektivet, hela smurfvärlden består av bara män. Eller nä, där är ju en kvinnlig smurf, men när alla manliga smurfar tilldelas egenskaper och kvalitéer som att de kan bygga, är smarta, någon är klumpig etc så blev hennes egenskap att hon tycker om att plocka blommor.. alltså har de en kvinna vars egenskap är att vara stereotyp kvinna.
Bra jobbat smurfarna liksom, hur tänkte ni där?

Men nu kommer det en smurffilm.. där de faktiskt tar sig an detta. Som jag förstår det så handlar smurffilmen om att det bara är manliga smurfar i smurfbyn och därför drar de iväg på något äventyr där de hittar sin motpol, en by eller något med bara kvinnliga smurfar..
Jag måste faktiskt se denna filmen för att skapa mig en slutgiltig uppfattning om vad jag känner inför det här, men min initiala tanke är att det ju är riktigt bra att de som gör filmen har lyssnat till kritiken som funnits om smurfarna (det har till och med namngetts en princip som heter "the Smurfette principal" för att identifiera andra filmer som och serier som gör samma miss i genustänket).
Jag gillar när folk gör om och gör rätt, det är okej att inte få rätt på första försöket sålänge man lyssnar på kritik och omvärderar situationen. 

Sen hade jag ju egentligen då önskat att hela seriens grund görs om utifrån detta, att alla gamla avsnitt kastas bort och nya görs där smurfarnas värld lite mer är jämställd och ser ut så som samhället ser ut.
Men detta är i alla fall ett steg i rätt riktning tänker jag.
Hur tänker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins