Instagram
lördag 12 december 2015

Pysselstuga och festligheter

Ja, vad gör denna islänning när hon slutar tidigt en fredag? Typ samma sak som hon gjorde på jobbet,  fast utan barn då. Direkt när jag kom hem igår satte jag igång och gjorde en saltdeg som jag sen började karva ut i olika former. Inte så många olika förvisso eftersom jag hela tiden glömmer köpa pepparkaksformar.. Men med olika glas fick jag till cirklar och med hjälp av pinterest fick jag till sjöstjärnor, sånt som hör julen till liksom :) Degen delade jag i tre delar, en fick pepparkakskryddor, en fick lite saffran och den tredje var helt okryddad. Tanken var att de skulle lukta juligt men den biten fungerade inte riktigt.. man kanske måste ha mer rikligt med kryddor, får testa en annan gång. 
Men annars är det ett riktigt enkelt och roligt pyssel att göra med barn (eller utan då), bara blanda saltdegen, stansa ut lite fina former, använd ett sugrör för att göra ett hål så ni kan trä ett snöre igenom. Sen ska det bara bakas på ca 125 grader i 1-3 timmar beroende på tjockleken. De ska torka ut helt men inte ta färg. Receptet är enkelt och jag använde en vanlig mugg för att få rätt mängd. 
Saltdeg:
1 mugg vetemjöl
1 halv mugg salt
1 halv mugg vatten
Blanda till en deg. 
klart. Superenkelt. 
Lägg till lite karamellfärg om ni vill. Måla och glittra dem efteråt om ni vill. möjligheterna är oändliga. 
 Efteråt var det ju julmiddag med jobbet, vilket vidareutvecklades till utgång med några av kollegorna, vilket då alltså innebar att jag kom i säng cirka 23 timmar efter att jag stigit upp sist. Helt galet att jag orkade. Och helt galet att jag överhuvudtaget gick upp idag. 
Dessutom mår jag ganska bra. Bra nog att fixa fräsch bakismat i form av saffransdoftande rotfruktssoppa. Men mer om den sen, om den lyckas förstås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins