Instagram
tisdag 29 december 2015

2016 blir mitt matår

Det känns som ett litet tema denna julen för mig. Temat är mat och matlagning. Dels har jag gett mig själv en julklapp som har med matlagning att göra, sen har jag ju fått lite grejer också. 
Ska vi titta? 
 Vi börjar med min julklapp till mig själv. En Crock Pot! Jag var ju så peppad på att köpa en sån här att jag gjorde det innan det var mellandagsrea, vilket egentligen var väldigt onödigt av mig me ibland klickar jag först och tänker sen.. Nåväl :) Jag testade den för första gången igår kväll, då fick den husera kycklingfilé med fajitaskrydda och de låg där och puttrade i flera timmar och blev riktigt saftiga och goda. Så hade vi det som en tacoingrediens liksom, i tortillabröd med massor av grönsaker och guacamole. Så himla bra alltså. Ser fram emot att göra mer mat med denna mojängen. Tanken är ju att man kan lägga i ingredienserna på morgonen och sätta igång den, sen gå till jobbet och så är maten klar att äta när man kommer hem igen. Får nog återkomma till er med uppdatering på hur det går med det. 
 Nästa grej är en pastamaskin! Jag fick denna av Skejtaren och det var mycket uppskattat, och han lär ju få uppskatta den han med i matväg. Jag har aldrig gjort pasta själv men det känns som en grej en matentusiast bör kunna liksom. Sen är detta ju ett bra sätt att ha koll på vad det är för mat man får i sig. Hemmagjord pasta är ju i stort sett bara ägg och mjöl. Inga konstigheter alls, och det gillar jag. 
 Som en liten extra bonus fick vi Paolo Robertos italienska kokbok som då passar toppenbra till pastamaskinen kan jag tycka, då den är smockfull med pasta. 
Det som är lite frustrerande (och ett jättestort I-lands problem, jag vet) är att vi varit bortbjudna så pass mycket de senaste dagarna att jag inte hunnit testa så mycket matlagning ännu, och det kliar ju i fingrarna en del. Men det får väl bli när det blir helt enkelt. Kanske långkok som nyårsmiddag? 

Men ja, det blir rätt mycket mat under nästa år. 
Nyttiga långkok och pasta framför allt. 
Det blir ett riktigt bra år det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins