Instagram
tisdag 4 april 2017

Gravidupdate vecka 18-19

Ja då har vi kommit förbi både vecka arton och nitton och tiden går rätt fort nu! Klickar ni på filmen nedan så snackar jag lite om hur veckorna varit med symtom och så, känner ni inte för att lyssna på min skånska så kan ni läsa vidare istället :) 


Sånt som gör ont
Foglossningen har faktiskt blivit lite bättre! Så wohoo på den alltså. Jag misstänker att det beror på att jag förändrat mitt rörelsemönster utifrån just smärtan, så att jag är mer försiktig med hur jag sitter, går och reser mig upp etc. Samt att jag försöker anpassa mina rörelser så gott det går på jobbet också. Jag känner ju fortfarande av den, men inte i samma utsträckning som i början tack och lov. 
Dock har huvudvärken tagit ett nytt kliv in i bilden och intensiteten har höjts ett snäpp. När den väl kommer så kan den sitta i hela dagen, vara riktigt dunkande och är inte fantastisk för humöret måste jag säga.. Det fungerar att ta två alvedon, men när de slutat verka så återkommer huvudvärken så den är verkligen ihållande. 

The bump
Den börjar synas mer och mer och nu börjar den bli lite rolig att klä, samtidigt som den börjar bli omständig att klä då färre och färre saker passar mig för varje dag som går.. Den börjar bli i vägen för mig också, det är svårt att böja mig ned och plocka saker på golvet och så.. Dessutom måste jag helst sitta rak i ryggen hela tiden för att annars känns det som att det blir så trångt där inne, med alla tarmar och bebis och så.. Ska ta med mig en liten kudde att ha i bilen också, då det är lite jobbigt att sitta där.
Men den är tjusig i alla fall :) 

Den där orken och det där humöret
Det känns lite som att jag har en dagsranson av ork att hushålla med och på vardagarna slösar jag dem på jobbet och dessutom brukar jag ha värk i rygg och axlar efter ett arbetspass. Det är svårt att orka något mer, som att dra till stugan och jobba eller umgås med folk. Lättast är nog att bara ligga i soffan och chilla. 
Men på helgen har jag ork att ta hand om hem och stuga, det är väldigt peppande! 
Mitt humör brukar vara väldigt positivt men jag har märkt att jag blivit lite låg emellanåt av att jag inte orkar så mycket, det är tråkigt när kroppen inte vill som jag vill liksom. 
I samband med energinivån så tokdäckar jag på soffan innan klockan 22 varje kväll, och detta är inte likt mig alls. Men det är ganska skönt.. då vaknar jag också tidigt och känner mig hyfsat utvilad.

Bebisen då?
Ja rent logiskt så vet jag ju att den befinner sig där inne, men ännu har jag inte känt någonting. Inga flimmer eller bubblor eller sånt som många andra vittnar om. I brist på rörelse så köpte jag en doppler på teknikmagasinet så jag kunde lyssna på hjärtljuden, och de hittade jag direkt när jag testade den. Ett skönt sätt att bekräfta det surrealistiska som sker i kroppen just nu. Det känns ju ganska utomjordiskt att det växer ett liv inne i min mage just nu...

Cravings och sånt
Nej, det har lugnat sig väldigt mycket nu. Jag har till och med inte ens ätit upp apelsinerna som jag haft i kylen i ett tag, medan jag innan åt flera om dagen.. Nu är det snarare så att jag ibland får lite frosserianfall och måste äta massor (och sen mår jag lite illa, så det är inte jättesmart alla gånger..), men det är inte så specifikt på just vad. Det är mer som när man är bakfull och har the munchies, jag måste liksom ha något att tugga på hela tiden när denna känslan kommer.
och jag lyssnar gärna på kroppen i detta fallet, fast nu när jag får för mig att kränga jättemycket lösgodis så kanske jag tar vindruvor istället, för magens skull.

Ja det är ungefär hur jag har haft det under vecka 18 och 19.
Hoppas ni haft det fint :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins