Instagram
lördag 11 mars 2017

Gravidupdate vecka 16-17

Här har ni en liten sammanfattning av de senaste två veckorna sett ur ett preggoperspektiv. Kika gärna på videon nedan, och jag hade blivit än mer pepp om ni går in och gillar videon, samt prenumererar på min kanal på youtube. Kommentera gärna om det är någonting mer ni vill veta när jag uppdaterar er såhär.

I det stora hela
Allmänt så har jag mått rätt bra, det känns som att det i regel blir bättre och bättre just nu och jag är nog inne i de så kallade spökveckorna, när symptomen i stort sett försvinner. 
och det passar mig rätt bra faktiskt. Det enda jag måste tänka noga på är att äta regelbundet då det inte fungerar att göra som jag brukade innan att skippa frukost och leva på kaffe fram till lunch, och sen inte äta mer förrän framåt kvällen. Jag råkade falla in i gamla mönster häromdagen vilket ledde till att jag mådde riktigt illa, trodde jag skulle kräkas, blev helt kall och skakis och det var riktigt obehagligt. 
Sen gick det över när jag hade ätit massor och vilat lite. 

Så sjukt graciös
Jag fick googla lite häromdagen om varför jag är så jäkla klumpig! Det är inte så att jag snubblar eller något, men istället känns det som att mina fingrar fått fnatt. Jag tappar allt, hela tiden. 
Tydligen så påverkas ALLA leder i kroppen av hormonet relaxin (som bidrar till foglossningen), så det stämmer visst att även fingrarna blir påverkade av graviditetshormoner. Det var rätt skönt att få det bekräftat faktiskt att ja, 
jag har foglossning i fingrarna.

Ajajajaj
Foglossning är ju lite av en pina, den har blivit värre och numera sitter den på båda sidor. Jag måste nu verkligen tänka på hur jag rör mig, framför allt när jag är på jobbet då jag tar hand om små barn och gärna sitter på golvet där de är. Helt enkelt måste jag anpassa mig lite efter hur kroppen förändras och det är faktiskt lite surt, jag gillar inte att begränsas på det viset. Men om jag inte gör det så blir jag liggandes på soffan resten av kvällen och har riktigt ont i kroppen... så det är väl bara att gilla läget helt enkelt. 
Men en sak som är positiv i det hela är att jag valde en bra gravidförsäkring (folksam) så att jag kommer få ut en klumpsumma som plåster på såren på grund av foglossningen, även om jag inte förlorat inkomst på grund av det :) 

Bulan och boobsen blir stooora
Ja jag visade er ju en bild på bulan igår, och den har ju börjat bli rätt präktig nu. Det är lite svårt att klä sig, därför ser jag ännu mer fram emot att det ska bli varmare så jag kan ha lite färre plagg. 
Sen har ju brösten blivit rätt mycket större och fått synliga ådror på sig (pga den ökade blodmängden i kroppen). Jag har inget emot det men det är inget jag heller jublar över (pratar om storleken nu). Jag har varit väldigt nöjd med mina lagom stora bröst, och nu är det mest drygt att behöva köpa ny bh vilket ju är bland det tråkigaste som finns.. Men men, det är vad det är. 

Cravings
Det finns en skillnad på det sug jag hade efter sötsaker när jag hade järnbrist och det sug jag nu har efter kylskåpskalla apelsiner. Godiset och det var för det första väldigt ovanligt för att vara jag, då jag inte är så pepp på sötsaker i vanliga fall, och då var jag helt knäpp av suget, så det räknades definitivt som cravings i min bok. Men nu känns det mer som att jag helst vill ha något att småäta på hela tiden, och det som helt enkelt faller mig bäst i smaken och får mig inte att bli äckelmätt är just apelsiner.
Dock har det blivit att jag ibland ätit tre till fem apelsiner per dag, och jag vet inte om det är lite väl mycket? 

Nesting?
Jag vill städa, fixa i ordning och göra fint. Både här hemma och i stugan. Allt är absolut inte bebisrelaterat heller utan jag vill bara få ordning. Samtidigt är det ju inte helt ovanligt att dessa känslor kommer fram nu när vårsolen lyser in på all skit man har i hemmet.. Så kanske är det lite nesting och lite vårpepp helt enkelt.

Men ja, nu har vi alltså gått in i vecka 18. Helt sjukt vad tiden går fort, vi är snart halvvägs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins