Instagram
måndag 31 juli 2017

Ett brev till tv4 nyhetsmorgon

Hej tv4 och framför allt ni som bestämmer över Nyhetsmorgon. Jag har tänkt på en grej och jag skulle så gärna vilja så ett litet tankefrö hos er. 
Jag jobbar som förskollärare, och har gjort det i nio eller tio år nu, och i stort sett alla dessa år har jag arbetat med små barn och inskolningar och anser mig själv lite av en expert på ämnet, både vad gäller barnens relation till pedagogerna men även hur man bäst bemöter föräldrar i sin osäkerhet och hur anknytning fungerar. 
Med den bakgrunden kanske ni anar att jag har lite åsikter om morgonens inslag om just inskolning. 
Men det är faktiskt inte bara morgonens inslag, utan alla inslag jag någonsin sett på nyhetsmorgon som har handlat om inskolning. 

För något jag upptäckt är att de som bjuds in för att uttala sig om inskolning aldrig verkar vara de som faktiskt utför inskolningarna.. förstår ni vart jag är på väg med detta? 
Jag ser att ni har tagit in en barnpsykolog, en utbildare (oklart inom vad), en förskoleexpert (undrar lite vad det innebär och hur får man den titeln..?), en barnsjuksköterska och en annan barn och ungdomspsykolog.
 Men inga förskollärare eller barnskötare som har flerårig erfarenhet av att faktiskt möta barnen och föräldrarna under inskolning. 
(Uppdatering: Har nu kollat upp att Linda Linder och Katinka Leo som var på Nyhetsmorgon i augusti 2016 faktiskt är förskollärare och har väldigt bra koll på läget, och blev i sin tur inbjudna efter att ha reagerat på att förskolepersonal sällan fick prata om sitt yrke, så det var bra, men man får ju fortsätta med det istället för att göra samma miss igen..)
Ser ni var skon klämmer på mig? 
Jag vill inte förringa de andra experternas kunskap, de har ofta bra saker att säga och vet massor om barn och det är inte så att de säger saker som absolut inte stämmer, men de pratar i mun på oss förskollärare, och jag uppskattar inte det. 
För vad jag vet så brukar inte förskolepersonal bli inbjuden för att prata om BVC, lika lite som lokförare blir inbjudna för att prata om bilbesiktningar. 
Varför inte helt enkelt bjuda in förskolepersonal också, vi kan snällt sitta bredvid den väldigt kompetenta barnpsykologen och ge en ärlig syn på hur det går till. För hur ni än vrider och vänder på det, hur mycket anknytning barnpsykologen läst om eller hur många familjer barnsjuksköterskan stött på så har mina kollegor och jag med stor sannolikhet skolat in fler barn än vad de har. 

2 kommentarer:

mitten

Senaste pins