Instagram
lördag 8 juli 2017

Ett förlegat faderskapssystem

Häromdagen var Skejtaren och jag på familjerättsbyrån. Eftersom vi inte är gifta behövde vi fastställa att han faktiskt är pappa till krabaten i magen, ett besök som jag kanske inte riktigt såg poängen med.. 
Så det gick till som så att de frågade om det var möjligt att Bebis blev till under en viss tidsperiod, och perioden var typ ett spann på tre månader vid årsskiftet... vi sa att ja, vi hade nog kunnat specificera exakt datum eftersom vi gjort IVF.. sen ville de veta hur länge vi bott ihop. Sen fick den trevliga kvinnan som hjälpte oss gå ut och hämta två kollegor, de skulle bevittna att skejtaren skrev under på att han var pappa till Bebis. Sen fick de skriva under på att han hade skrivit under. Sen skrev jag under som grädde på moset eller nåt.. 

Men alltså, egentligen.. är inte detta lite förlegat? 
För det första så hade vi sluppit detta helt om vi varit gifta.. eftersom det per automatik innebär att jag  som kvinna blir mindre lössläppt och faderskapet mer självklart, eller? 
Hade de inte kunnat spara ganska mycket tid på att göra detta elektroniskt? 
I samma veva som man söker föräldrapenning och sånt hade jag ju kunnat skriva in att det är Skejtaren som är pappa, och så kan han i sin tur kryssa i en ruta på sina sidor att; javisst är jag det. Skulle det då ske att en man väljer att kryssa i rutan med; Nähä du!, då kan man ju kanske ta ett sånt här möte på familjerätten med vittnen och grejer.. 

Det kändes bara som ett alldeles för avancerat system för något som förmodligen är ganska så enkelt i de allra flesta fall.
Så tänker jag i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins