Instagram
torsdag 29 januari 2015

Dagens kändis

Jomenvisst. Vem kunde man se i lokaltidningen idag om inte ers egen bloggerska. Har gått och undrat när denna ska dyka upp i brevlådan, och hur stor bilden skulle bli. Men det blev rätt bra till slut, min blick är lite märklig men i stort sett är jag är nöjd med både bild och text.
Det hela handlar om en namninsamling jag startade för att förskolepersonal inom Malmö stad skulle få arbetskläder, då jag tröttnar på att spendera mina egna pengar på dyra kläder som bara slits ut. Initiativet ledde till att Malmö stad utreder det hela, vilket jag ser som en liten seger eftersom jag väntade mig att få ett direkt nej. 
 Det som gjorde mig riktigt irriterad, så pass att jag var tvungen att starta denna namninsamling, var tanken på vilka yrken som faktiskt är kommunala, och var man får arbetskläder. Se på dem som jobbar i våra parker och på våra torg, som tar hand om växtligheten och håller rent och snyggt. Har någon någonsin ifrågasatt att de ska ha arbetskläder? Nope.. vad är skillnaden på deras slitsamma arbete och mitt slitsamma arbete? I mina ögon handlar det om en jämställdhetsfråga. Jag jobbar i ett kvinnodominerat yrke. Oftast när vi ställer krav och vill ha något så slår de tillbaka uppifrån med att det då måste gå ut över barnens pengar. 
Alltså ska personalen inte begära någonting för att det är synd om barnen.
Jag köper inte de arbetsförhållandena riktigt. 
Är det någon parkförvaltare där ute som inte fått en ny gräsklippare eftersom han behövde nya vinterkängor..? Tror knappast att det händer..
Så ja, jag brukar inte bli så jobbrelaterad när jag bloggar. Men detta är alltså det jag gör, det jag jobbar för och det jag blir ilsken över. Och min tanke är såhär; om jag gnäller över någonting, måste jag göra något åt det, annars har jag ingen rätt att gnälla. Jag måste helt enkelt göra det jag kan för att förbättra min situation, det är jag som har kontrollen. 

Mer arbetskläder åt folket alltså. 
Vill ni läsa kan ni kika här

1 kommentar:

  1. Jag som arbetar i en yrkesroll där man har arbetskläder (och allt som följer med det, dålig passform (= ingen professionell look där när kläderna sitter som säckar, avpersonaliseringen (det går knappt att skilja oss åt, alla ser likadana ut) ser ändå poänger med att man i förskola/skola har egna kläder (åtminstone inomhus) för att ge en mer personlig stämning. Däremot tycker jag inte ni ska behöva betala för era ytterkläder! Om det inte "går" (klart det går, men, tja...) att köpa in borde ni kunna få köpa egna mot att kommunen betalar.

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins