Instagram
måndag 6 augusti 2018

Så ni straffar kvinnor för att komma åt män?

Sedan förra veckan är det som ni säkert hört förbjudet för kvinnor (ja och män antar jag) att bära burka och niqab i Danmark, ett land som är väldigt nära mig och mitt Malmö. Jag jag funderat en del på detta, sett på nyheterna och hört vad folk (som de intervjuat) har att säga. Det har ju varit på tapeten i ett tag, och jag har funderat på det tidigare men utan att riktigt komma fram till vad jag anser... 
Men nu kom jag nog fram till en grej. 

Jag vill inleda med att jag inte vet så mycket om klädesplaggen eller deras religösa mening utan baserar detta på vad jag har hört och den bild jag tror många andra som mig obildade (inom detta ämnet iaf) människor har. 

Jag tror att de som vill förbjuda burka och niqab är ute efter att få bort förtrycket mot kvinnor som tvingar dem att dölja sitt ansikte och ja, hela sig själv i stort sett för att inte andra män ska fatta tycke för dem (eftersom idén är att män inte har någon självkontroll när de ser en kvinnas hår eller handleder... eller?). Så i grunden så kan nog förbudet bottna i något fint. Men jag slås lite av att vi ändå inte kommit längre i våra tankebanor. 
För vem vill vi komma åt? 
jo det är väl kulturen, de kvinnor men framför allt män som förtrycker kvinnor och tvingar dem att ha på sig heltäckande kläder. 
Så vem ska vi då straffa? 
Jag vet, vi straffar kvinnan! 
För det har ju aldrig i historien hänt att kvinnor straffas för det män åstadkommer.. 

De scenarier jag ser utspelas är dessa:
1.
En kvinna är ute på stan och handlar, har på sig sin niqab som hon själv valt att ha på sig utifrån sina religiösa val. Polisen tvingar henne att ta av den eller böta. Konsekvens: Kvinnor får inte klä sig som de vill enligt lag... (minns ni när kvinnor inte fick ha byxor på sig..?)
2. 
En kvinna stannar hemma. Hennes familj tillåter inte att hon vistas ute utan heltäckande kläder och familjen har inte råd med böter. Männen och barnen får sköta ärenden utanför hemmet. 
Konsekvens: Kvinnan blir isolerad ifrån samhället.

Hur är detta annorlunda än att kvinnor straffas genom att de får hålla sig inomhus när det är mörkt, lära sig självförsvar, klä sig mer heltäckande för att inte väcka uppmärksamhet och själva bli ifrågasatta när de blivit utsatta för våld..?
Jo, det är ju annorlunda för att de nu också ska bötfällas.. 

Det finns säkert fler scenarier, men det är dessa som slog mig först i alla fall. och jag ska vara ärlig, jag är inte så förtjust i de heltäckande kläderna. Jag uppskattar att se alla ansiktsuttryck på dem jag pratar med. MEN, och detta är ett stort MEN: Jag uppskattar också att det inte är mitt val eller min ensak om någon vill ha det på sig.
Dessutom tror jag att vi måste börja hitta bättre sätt att komma åt patriarkala strukturer än att straffa kvinnor... Jag trodde faktiskt att vi var lite längre på väg med tanke på #metoo samtalen och så. Men nähä. 

Hur tänker ni kring det hela? 
Slänger in en bild på mig själv för att inte inlägget ska se så tomt ut :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins