Instagram
tisdag 6 juni 2017

En rundvandring i den blommande rabatten

Hur ska ni fira nationaldagen? Själv ska jag fixa till naglarna och sen gå på 60 års kalas. Så det blir nog ordning på denna dagen också, får bara hoppas att det slutar blåsa så värst då vi nog ska sitta utomhus sen. 

Jag tänkte att jag kunde passa på att visa lite hur trädgården börjar arta sig. Det är inte så att vi gjort en massa, inte mer än att rensa lite ogräs och så. Men det börjar blomma överallt nu och det är så väldigt fint! 
En idé vi stal ifrån grannen var att hänga en spegel på staketet. Det ger illusionen av ett litet fönster, samt att vi har fler pioner än vad vi har, och man kan ju aldrig ha för många pioner. 
Dem är jag riktigt peppad på, de är precis på gränsen till att brista och slå ut. Vi har kanske fem pionbuskar i trädgården just nu och jag hade gärna haft fler.. 
Vi har lite nya solcellslampor för säsongen. Dessa var snorbilliga på Clas Olsson och jag gillar verkligen att ha glödlampor hängandes i träden. 
Tre sorters clematis har vi vid staketet, och den rosa/vita är nog min favorit. Mest för att vi hade en sådan i huset jag växte upp i, och det var där mamma alltid sa åt oss (mig och syskonen) att ställa oss om hon skulle ta en bild på oss.
Mina spexiga gummistövlar. Jag fotade i trädgården på en väldigt regnig dag.. 
Irisen har tittat fram också!
Lite spänning i tillvaron blir det också då vi har vissa växter vi inte alls vet vad det är.. så snart blommar till exempel dessa grejerna, och jag vet inte om vi har planterat dem själv eller om de blåst in på något vis.. Det återstår att se helt enkelt. 
Sen har vi ju vinrankor som klättrar längs med fasaden och under taket på uteplatsen. Det som är lite kul är att vi egentligen tänkte ta bort dem, då de är planterade längs med huset och vi vill inte vattna precis vid fasaden.. man kan väl säga att vi fått nog med fuktskador i ett tag och vill liksom inte göra det värre. Men även om vi nu inte vattnat vinrankorna alls hela säsongen så växer de och frodas. Jag inbillar mig lite att de suger upp den fukt som redan finns... alltså är de plötsligt någon slags välgörande växter.. Förhoppningsvis blir det bär på dem också så vi kan ligga på solbädden och plocka vindruvor i sommar.. 
Känns som en rimlig aktivitet för en höggravid.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins