Instagram
onsdag 11 februari 2015

Nyttig namnsdagslyx

Igår hade jag namnsdag! Inget jag direkt firar, däremot något jag brukar glömma bort. Samtidigt är jag ju inte den som är den, så om det finns något att fira så ser jag ingen anledning att strunta i det. 
Därför kändes det bättre att laga lite finmiddag igår, trots att det blev sent efter både jobb och träning. 
Sen fick det ju bli lite nyttigt också, då känns träningen ännu bättre!
 Så på menyn stod det fläskytterfilé med lätt vitlökssås, blandsallad och lite ugnsbakad sötpotatis. 
(Får ge lite cred till Malin som lagade en variant av detta på nyår, som är idén bakom rätten)

Gör såhär:
Skiva en fläskytterfilé i 2-3 cm tjocka skivor. Bryn dem snabbt i en varm stekpanna för att få lite färg och lägg dem sen i en ugnsplåt. 
Blanda en sås på turkisk yoghurt (valfri fetthalt, jag hade 3,5% och den fungerar bra, blir nog bara såsigare i takt med att fetthalten ökar) och pressade vitlöksklyftor. Jag hade i två ganska stora, men kör på efter smak. 
Här hade jag lite aioli kvar hemma så jag tog i en liten slev av det också i såsen, för att spexa till det lite liksom, men det behövs inte egentligen, kör på med mer vitlök istället. Salt och peppar i såsen.
Salta och peppra köttet lite och häll över såsen så varje köttbit täcks med sås. 
In i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter beroende på köttets tjocklek. 

Skala en sötpotatis och skär i stavar, gör dem rätt små så går det lika snabbt i ugnen som köttet, jag körde in dem samtidigt. Bara på en ugnsform, salt, peppar och lite olja så är de klara på studs. 

Blanda en sallad, jag rev ned lite morötter i en sån där färdigblandad mix, och så hackade jag de grönsaksrester jag hade i kylen. 

Lägg upp det snyggt, tänd lite ljus, sätt på denna playlisten på spotify, korka upp vinet.
Njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins