Instagram
torsdag 15 november 2018

Detta är så sjukt störigt!!!

För en tid sen läste jag några bloggar där de listade sånt som de älskade, vilket var jättefint och trevligt att läsa. Men i ungefär samma veva startade någon en ganska rolig tråd på en facebookgrupp jag följer där man skulle lista sånt som verkligen går en på nerverna och som man avskyr. 
och det var ju hysteriskt rolig läsning. 
Så utifrån de listorna så ville jag helt enkelt göra en egen stör-lista.
Kommentera gärna med ytterligare saker som ni lätt hade kunnat leva utan! :)

  • När folk pratar till sina barn och djur via Facebook - Här menar jag inte när någon pratar med sitt barn som har Facebook och som faktiskt kan vara mottagare av meddelandet, utan när folk "pratar" på sin status med barn/djur som inte har någon glädje av att det står där.. Oavsett om det är grattishälsningar till ettåringar eller kärleksförklaringar till husdjuret så är det mycket vettigare enligt mig att rikta sig direkt till mottagaren när man vill förmedla informationen. Alltså att inte skriva "mamma älskar dig min godbit" på sin egen facebookstatus, utan istället säga det till barnet direkt. Eller göra det mer grammatiskt korrekt och skriva det till de mottagare som faktiskt kommer ta emot texten (alla dina vänner då), alltså: "jag älskar min lilla godbit".  Det är alltså inte kärleksförklaringarna som stör mig, utan det faktum att de riktas till en mottagare som inte tar emot dem. 
  • Om vi fortsätter på grammatikspåret så är jag lite knäpp vad gäller De och Dem, jag är allergisk mot när folk skriver fel. Be mig dock inte förklara hur regeln fungerar, för det har jag ingen aning om. 
  • När någon pratar med mig genom toadörren. Inget är så viktigt att det inte kan vänta de minuterna. 
  • När folk ställer sina cyklar framför cykelstället men inte kör in hjulet i den där hållaren så att cykeln istället tar upp två platser. Det händer överallt och hela tiden jag suckar högt varje gång. 
Det finns säkerligen fler saker som stör mig, men detta är vad jag kommer på just nu. 
Håller ni med? Vad stör dig?

1 kommentar:

  1. Oh ja! De och dem är så fruktansvärt irriterande.

    Nu minns jag inte hela förklaringen, men när jag läste grammatik i lärarutbildningen fick vi en förklaring varav bitar finns kvar i mitt minne ;) Till att börja med används "de" i första satsen i en mening och "dem" i andra satsen/senare i meningen/efter ett kommatecken/när man syftar till objekt eller något åt det hållet. "De" är överlägset mest använt, dem inte alls lika vanligt förekommande. Så om man nu känner sig osäker och vill minimera risken att skriva fel så kan man ju hålla sig till "de" genomgående. Eller ännu hellre "dom" även om jag personligen tycker att det är sjukt fult. "Dem" syftar tillbaka på det som stått tidigare i meningen. Och just det! "De" ska man kunna byta ut mot "Vi" och "dem" ska bytas mot "oss" eller något i den stilen. Det borde gå att googla fram rätt lätt om du vill kontrollera :) Personligen går jag bara på känsla i språk, grammatik är så sjukt krångligt...

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins