Instagram
onsdag 27 september 2017

Mensskydd som räddar världen

Detta med mens alltså. De flesta av oss har det (jag utgår ifrån att majoriteten av er läsare är kvinnor) och för några år sen upptäckte jag något som kändes som en liten revolution för mitt underliv, nämligen menskoppen. 
Förutom att vara mer miljövänlig (det blir ju inga sopor av det) och mycket bättre för kroppen så är det så mycket mer behändigt än andra varianter av mensskydd, tycker jag i alla fall. Man behöver ju inte mer än bara just en menskopp, och sen är man good to go. Man slipper situationen där man är ute någonstans och inte tagit med sig tamponger (eller annat skydd) och måste hitta på någon nödlösning med papper och vara ganska obekväm tills man kommer hem.. 
Så ja, jag är team menskopp helt enkelt. 
Så häromdagen blev jag kontaktad av företaget Flowcup som ville tipsa mig om deras koncept som jag föll pladask för (så det är typ ett reklamsamarbete då jag fick själva menskoppen, men jag hade nog skrivit om dem ändå faktiskt då de kämpar för kvinnors rättigheter och sånt gillar vi ju). 
 Deras grej är att om du köper en menskopp hos dem så ser de till att en annan kvinna i södra afrika också får en. Tänk hur viktigt det är att kunna ta hand om sin hygien varje månad, det är en mänsklig rättighet som alla ska kunna ta del av, och Flowcup tar ett steg i rätt riktning för att hjälpa till med det. Det är kanske svårt att tänka sig hur stor roll det faktiskt spelar för flickor och kvinnor, men det finns de som avstår från att gå till skolan för att de har mens och så kan det ju inte vara. 
 Så gå in på Flowcup.se och läs mer om vad de gör, och där kan du även beställa en sådan. 


SparaSpara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins