Instagram
måndag 22 oktober 2018

Enkel Sötpotatis- och jordärtskockssoppa

Idag har vi alla varit tillbaka i verkligheten, både på jobbet och på förskolan, så man är lite mör när man kommer hem. Jag hade nog gärna haft lite mer helg just denna gång, för att vila upp oss efter hela sjukveckan. 

Men trots att energin verkligen var bristande när jag väl kom hem slängde jag ihop en middag med det jag hade hemma, och det blev väldigt bra. Jag var sugen på soppa, något mustigt att doppa bröd i. I vanliga fall slänger jag ihop en köttfärssoppa då, men just idag fanns inte ingredienser till det så jag fick improvisera lite. 

Istället blev det en sötpotatis- och jordärtskockssoppa. 
Väldigt enkel, mättande och god. 

Enkel Sötpotatis- och jordärtskockssoppa
  • 1 klick smör & olivolja att steka i
  • 500g sötpotatis
  • 3 vitlöksklyftor 
  • 1 gul lök
  • 500g frysta jordärtskockor
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • ca 8 dl vatten
  • 1 msk pesto
  • paprikakrydda
  • salt & peppar
  • chilikrydda
- Börja med att hacka all lök, skala och dela sötpotatisen i mindre bitar. Koka upp vattnet i vattenkokaren eller på spisen (för att spara tid lite längre fram). 
- Fräs jordärtskockorna i lite smör och olja tills de tinat upp lite, tillsätt sen sötpotatis och all lök och fräs en stund tills det luktar gott och det känns som det räcker. 
- Blanda i peston. 
- Häll i matlagningsgrädde och kokande vatten. Låt det koka upp och sen sjuda i ca 10 min tills all sötpotatis är mjuk nog att mixa. 
- Mixa soppan, helst med stavmixer..
- Krydda med kryddorna (testa gärna lite eget, utgå helt enkelt från vad du gillar och har hemma). 
- Servera med bröd och creme fraîche eller aioli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins