Instagram
torsdag 29 oktober 2015

Laxsoppa och snabba frallor

Igår hände det där som väldigt sällan sker. Jag satt nästan heldäckad på soffan efter en ganska utmattande arbetsdag och slösurfade lite på pinterest i brist på ork att göra något vettigt. Plötsligt så surfar jag in på en sida med soppor att värma höstmörkret, och får ett sånt sug efter soppa och bröd att hjärnan direkt börjar snurra. Den snurrar mest för att vi inte har handlat mat på ett tag och både kyl och skafferi är lite begränsade nu... 
Nä minsann, jag ville ha soppa och bröd helt enkelt. Så då fick jag väl ta och fixa det. 
Jag hittade ett recept på bröd som skulle ta under halvtimmen och vars ingredienser fanns hemma, så bestämde jag mig för en laxsoppa med en bas av kokosmjölk. 
 Det är ju verkligen inte ofta jag bakar. Dessutom experimenterade jag dessutom en del med receptet så det blev lite mindre vitt mjöl i. Hade velat experimentera mer med detta, kan väldigt lite om bakning överlag så jag är lite begränsad på den fronten. Vågar inte ta ut svängarna för mycket eftersom resultatet är helt ovisst då. 

 Kopparsleven köptes på ica maxi. Finns i fler varianter, men jag ville se hur de tål maskindisk innan jag köpte för många delar.. jag gillar inte att behöva handdiska grejer, hur fina de än är.. 
 Ett tips är att inte ha i laxen alls medan soppan lagas, utan portionera upp den i djupa tallrikar och hälla den varma soppan över dem. De lagas tillräckligt, blir absolut inte torra och om det blir rester av soppan (vilket det blev här) kan man micra denna utan att laxen blir torr på köpet. 

 Laxsoppa med kokosmjölk
(här höftar vi med ingredienserna)
Stek upp lite frysta wokgrönsaker i en djup kastrull eller lergryta. Har ni fler grönsaker i kylen som kan passa så släng med det också, jag hade cocktailtomater och lite aubergine. 
När allt är tinat och ser bra ut hällde jag en burk kokosmjölk på det hela och tre burkar vatten (använde kokosmjölksburken som mått). Smaka av med en tärning grönsaksbuljong (eller fiskbuljong hade nog varit gott också!), lite sambal oelek och kryddor (cayennepeppar, paprika, lite curry, salt och citronpeppar). Släng ned en burk lätt crème fraîche så blir det lite krämigare (tror det är 2,5 dl). 
Låt detta stå och puttra tills konsistensen och smaken är bra. 
Tillsätt lite färsk koriander och spara lite koriander till dekoration. 
Portionera upp laxen i djupa tallrikar och häll den varma soppan över.
 Servera med crème fraîche och hembakat bröd. 
(har ni lime hemma så smaksätt med det, hade nog varit jättegott till!)
Supersnabba grova frallor
 1 dl vitt mjöl
1 dl fint rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
2 msk honung
1 krm salt
2,5 dl vatten
2 msk musli
1 tsk linfrön
1 tsk hackade hasselnötter
(orginalreceptet hade antingen 5 dl vitt mjöl eller 2 dl vitt mjöl och 3 dl grahamsmjöl, linfrön och hasselnötter lade jag själv till. De blev lite kompakta men goda, det är ju en smaksak). 

Blanda de torra ingredienserna (ej muslin). Sätt ugnen på 200 grader (ca 170 i varmluft). 
Ringla sen i vatten och honung och blanda tills det är en kladdig deg. 
Kladda upp några bollar på ett bakplåtspapper. 
Pensla med vatten och strö över lite musli. 
in med det i ugnen i 10-15 minuter. Kolla gärna med en teststicka om de är klara. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins