Instagram
söndag 6 mars 2016

Pressens reaktioner på prins vs. prinsessa

Vi har ju fått en liten prins i Sverige, och det är ju fantastiskt trevligt, jag är all for it att kungahuset ynglar av sig och skaffar bebisar, jag gillar bebisar.
och dessutom verkar Prins Daniel och Kronprinsessan vara hyggliga människor som är älskvärda föräldrar och jag önskar dem all lycka och god hälsa (tänkte skriva välstånd men det känns som den biten är på det klara...)
Men jag har tänk på det här med hur pressen reagerade på när prinsessan Estelle föddes.
Kolla på filmen nedan så ser ni.
okej, så om ni drar fram filmen till ca 01:30 så hör ni reaktionen på att det är en söt prinsessa som blivit född.. 
Hyfsat lågmäld med någon som typ ylar lite pipigt och lågt i bakgrunden. 

Så kan vi ju för skojs skull jämföra reaktioner. 
Vi lyssnar på reaktionerna kring prins Oscar: (typ 28 sekunder in i klippet). 
Manliga röster i journalisthavet ropar: JA! 

Whats up with that? Egentligen? 
Det är lite såhär samhället är funtat. Flickor framkallar, om någon reaktion, ett naaaaw, eller åh. Pojkar framkallar starka reaktioner av pondus och högljuddhet. 

Jag upplevde samma grej när jag såg på Star Wars på bio nu när den senaste hade premiär. När alla de där gamla manliga filurerna från filmen dök upp på filmduken (chewbaka, den där jedin, robotarna) trodde jag vissa i publiken skulle ge en stående ovation. De tjoade och klappade och alla var sjukt peppade, och det är ju jättetrevligt med peppade människor. Men var fanns reaktionen när Prinsessan Leia dök upp? 
Det var bara tyst. Inte ett endaste hurra hörde jag..

Bara en grej jag tänkt på.
Kändes värt att nämna. Någon som tänkt på det?
Varför är det så tror ni?

1 kommentar:

  1. O, ja. Jag tänkte också på det där. Tyckte det var mycket fint att Tarras Wahlberg påpekade det i livesändningen på tv4 play efter presskonferensen så att tittarna fick en chans att "wtf-tänka" lite. Såna saker borde verkligen ifrågasättas mer i medierna. Lite som att det finns textning och teckenspråkstolkning borde det kanske finnas en feministisk tolkning av program också?

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins