Instagram
torsdag 4 februari 2016

Middagstipset är en pastarätt utan pasta

Jag fick en fråga för en tid sedan av Kitchentime.se om jag ville testa deras grönsakssvarv, eller Spiralizer som det så tjusigt heter på engelska, och eh ja självklart ville jag det! Har spanat lite på den i ett tag men inte vågat slå till trots det låga priset, jag hade en bild av att det krävdes sjukt mycket grönsaker för att göra en tillräcklig mängd pasta. 
Men nu har jag provat några gånger, och det som jag hittills tycker fungerar allra bäst är zucchini. 
 Det är lite galet bra, det går fortare än att koka spagetti, man slipper ju vänta på att vatten ska koka och vill man är det helt enkelt att göra som på bilden ovan, svarva ned lite grönsaker i tallriken och häll på en god pastasås; KLART! Eller så kan man alltid slänga ned zucchinipastan i en stekpanna och snabbt steka upp med lite hackad vitlök och olivolja först innan man såsar till det. Och det behövs inte alls så många som jag trodde, jag använde en och en halv till två måltider och då var det stora portioner. 
Här har jag dessutom gjort en pastasås i min crock pot (som jag köpte till fullpris från kitchentime) med krossade tomater, kikärtor, paprika (typ vilka grönsaker jag kunde hitta i kylen), creme fraîche (tillsatt fem minuter innan servering) och kryddad med garam masala för en lite orientalisk smak. Alltså kom vi hem från jobbet, svarvade grönsaker och maten var färdig inom tio minuter. 
Precis som jag vill ha det! 
 Ni ser, det är lika gott som det ser ut. Det är gott tuggmotstånd i zucchinin och även skejtaren gav det tummen upp vilket jag tyckte var väldigt skönt, alltså blir det fler glutenfria middagar framöver, och min mage kommer njuta rätt mycket kan jag tänka mig. 

Jag har även provat att svarva sötpotatis och vid första testen fungerade det sådär, den var inte lika smidig att svarva helt enkelt och det blev inte lika snygga remsor liksom. Men jag har sett på nätet att det ska gå så jag har inte gett upp hoppet! Men tills jag löser detta är det zucchini som gäller. 

Det är nog detta som blir middagen ikväll också.. det blir mycket fuskpasta framöver har jag en känsla av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins