Instagram
torsdag 12 mars 2020

Coronafunderingar

Hela italien är stängt, och med all rätt då situationen där verkar vara helt bananas med tanke på hur dödstalen ökar där på kort tid. Nu på morgonen hör jag på nyheterna att Danmark stänger sina skolor och förskolor i två veckor från och med måndag. Plötsligt känns det inte helt osannolikt att en liknande åtgärd hade kunnat ske i Sverige. Och även om jag kan tycka att åtgärden absolut kan vara rättfärdigad för att förhindra att fler smittas så undrar jag hur detta drabbar ekonomin.. både Sveriges, världens och min som privatperson. 


Jag är ensamstående förälder, jag jobbar kommunalt, jag har bolån med låg ränta som jag vill ska stanna låg så att jag ska få mitt att gå runt. 

om förskolorna stängs lamslås stora delar av samhället. Långt ifrån alla har mor- och farföräldrar att ta till för att kunna ta hand om barnen, dessutom är det ju de äldre som drabbas av smittan så man kanske mest vill hålla dem undan människor. Även om små barn inte verkar drabbas av influensan så är de ju små bakteriehärvor på två ben och kan försämra immunförsvaret på de gamle genom att smitta dem med alla andra förskolebaciller. 

Så då måste massor med människor stanna hemma. Jättebra för dem som kan jobba hemifrån. Jag kan inte det. Busschauffören kan inte det. Butiksbiträdet kan inte det. Hur går deras verksamheter runt då, måste många varslas efter att krisen är över? 

Jag vet inte svaren på något av detta. Men det är det jag funderar kring. 
Jag har gått från att vara skeptiker kring det hela, till att faktiskt inse hur det ser ut i Italien just nu med runt 800 dödsfall, och jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete att jag smittat någon gammal eller sjuk i min omgivning. 

Men ja. Är du sjuk så stanna hemma. Oavsett om du inte har corona, så smitta inte andra med något då immunförsvaret kan få sig en törn och det inte är så väldigt bra just nu. 

Stay safe vänner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins