Instagram
torsdag 5 november 2015

Lite renare matlagning

Jag har länge velat försöka äta mer 'ren' mat, även om jag redan äter ganska bra så har jag i ett tag varit sugen på att rensa kroppen och ta bättre hand om den genom att erbjuda mat som inte gått igenom så många processer att all näring försvunnit. Så häromdagen på pinterest när jag sökte på 'Eat clean' så hittade jag en beskrivning av konceptet som egentligen gjorde det väldigt enkelt för mig. 
If it grows in the ground or if it has a mother, eat it!
Lite hårddraget, men inte alls så konstigt ändå. Nu är jag ju inte den som drar det till sin spets heller, som måltiden nedan har ju en del processade ingredienser, men likväl som jag inte räknar kalorier tänker jag inte överanalysera min grekiska balsamico eller ricottaosten i min cannelloni. 
Men, jag ersatte faktisk lasangeplattorna mot zucchini och aubergine, och det var ju hur bra som helst!
Jag valde att använda både zucchini och aubergine just för att testa vilket som fungerade bäst. Skejtaren är lite petig vad gäller aubergine så jag ville ha ett alternativ om det inte gick hem, samtidigt älskar jag aubergine så jag ville verkligen att det skulle fungera!
Zucchinin gjorde snyggare rullar som ni ser. Jag använde en osthyvel helt enkelt för att göra dem och rullade in en röra med ricottaost, spenat och soltorkade tomater. 
Båda varianterna smakade jättebra, och faktiskt spelade det ingen roll vilket som användes eftersom smakerna i rätten överröstade rullarna om ni förstår vad jag menar. Så i den bemärkelsen rekommenderar jag nog zucchinin framför allt, eftersom det blev stabilare och snyggare rullar. 
Så, nu har vi överanalyserat den maträtten haha :) 
 Receptet är superenkelt och hittas här. Ersätt bara lasangeplattorna som sagt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins