Instagram
torsdag 23 november 2017

Middagstipset: Glutenfri och vegetarisk cannelloni

Häromdagen gjorde jag toppengod cannelloni, och den är riktigt enkel att få till också. Dessutom är den glutenfri, och förmodligen lite "low carb" då också.. eller nja i alla fall är det kolhydrater som finns i grönsaker istället för snabba sådana från pasta. 
Men vill man ha pasta så byt ut zucchinin mot färska lasagneplattor, det är ju också väldigt gött, såklart. 
 Här har ni lite ingredienser: Spenat, zucchini, champinjoner, ricottaost, färdig pastasås, vitlök (jag testade denna färdigmosade vitlöken men det funkade faktiskt bättre med finhackad färsk vitlök så jag tog det också sen, annars är den här väldigt bra till grytor och så..). 
 Så hacka champinjoner och vitlök, stek det tillsammans med spenaten i lite olivolja tills mycket av vätskan försvunnit från svamp och spenat. Tillsätt sen ricottaost, salt peppar och timjan. 
Ta sen och hyvla en zucchini, och då hyvlar du ena sidan tills du kommer nära mitten där kärnorna är och det inte längre blir bra remsor, då vänder du på den och hyvlar andra sidan. Det av zucchinin som blir över kan ni finhacka och blanda ned i ricottablandningen. 
Sen får ni rulla in röran i zucchinin, och som ni ser på bilden så tar jag två-tre remsor i taget och rullar ihop. Lägg dem sen i en ugnsform där botten är täckt av en god pastasås (töm inte hela burken i botten dock). 

Jag hade lite mer röra än vad som fick plats i rullarna, så jag spred ut den på sidorna också, sen toppade jag med resten av pastasåsen och rev över lite god ost. 
in i ugnen på 180 grader (varmluft) i ca 20 minuter. 
 Toppa sen med mer god ost. 
Enkelt, supergott, och rätt nyttigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins