Instagram
lördag 16 juni 2018

Ska jag bli vegan?

Hej vänner!
Kanske är det lite clickbait på den där titeln, men faktiskt så ligger det ändå lite sanning bakom den. Jag har börjat flörta lite med idén i alla fall att mer och mer utesluta det animaliska ur min kost. Anledningarna är väl många, dels av hälsoskäl (de mediciner kossorna får hamnar ju i köttet, vilka medel får vi i oss då?), av intresse för att utmana mig i matlagningen och mycket av miljöaspekten då jag inser att vi egentligen inte alls behöver kött för att leva och att djur föds upp bara för att bli mat till mig som är rätt privilegierad känns liksom lite snurrigt.  
Jag är inte där än att jag vill utesluta allt, eller liksom skaffa mig någon officiell etikett. Just nu handlar det nog mest om att jag själv inte behöver bidra till konsumtionen av kött, men om Skejtaren handlar och lagar, eller om vi blir bjudna så är det ju inga konstigheter. 
och jag vet inte hur jag ställer mig till fisk och skaldjur. Även om jag inte köpt torsk i flera flera år på grund av att jag inte vill bidra till efterfrågan av den.. 
Häromdagen testade jag i alla fall att göra blomkålsbiffar :) 
Väldigt goda, om än lite svåra att få till då det mesta av blomkålen smular ifrån en lite.. men jag lär mig haha :) 
 Den här snubben var i alla fall rätt nöjd med den veganska rätten :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins