Instagram
lördag 5 maj 2018

Alla barnmorskors dag

Jag såg på instagram att det idag är internationella barnmorskedagen och det fick mig att se tillbaka på den dagen då jag la all min tillit i händerna på barnmorskorna på förlossningen i Malmö. Vill man läsa min förlossningsberättelse kan man göra det HÄR, eller så kan man klicka HÄR om ni vill se den på youtube (berättelsen alltså, inte själva förlossningen haha).
Det är väldigt bra att ha allt nedskrivet såhär i bloggform och kunna minnas tillbaka för det är verkligen lätt att allt blir lite suddigt efter ett tag. Man är ju lite hög på smärta och ibland lite annat (i mitt fall morfin då). 

Det jag minns mest är barnmorskan Christina och undersköterskan Py som faktiskt var de som förlöste mig. Christina såg med en gång när hon kom in att jag behövde smärtlindring, och kollade inte ens hur mycket jag var öppen innan hon fattade det beslutet vilket för mig var så fantastiskt eftersom jag en timme tidigare fått höra att jag var tvungen att vänta med epiduralen eftersom jag bara var öppen 4 cm. Sen självklart fick hon ju kolla precis innan hon skulle sätta in den, och då visade sig att jag kommit lite för långt och skulle föda istället så det blev inget med den där epiduralen ändå.. men att hon ändå ville ge mig den direkt kändes bra för mig. 
 När Alvar sedan väl kom ut och hamnade på mitt bröst kunde han inte andas, och i hela den märkliga situationen, när 8-10 personer (läkare, barnmorskor, lite alla möjliga) rusade in på rummet så utstrålade hon, och egentligen alla, ett fantastiskt lugn vilket i sin tur gjorde att jag inte alls var rädd fastän de stoppade slangar i näsan på min nyfödda bebis. 
och undersköterskan Py har jag nog sparkat i huvudet vid något tillfälle, vilket ju var rätt beklagligt, men hon tog det med en klackspark, så att säga (haha). 
Så för mig är dessa barnmorskor (och all annan personal som arbetar på förlossningen) hjältar. De förtjänar en rejäl löneökning och massor med semester. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins