Instagram
fredag 27 oktober 2017

Rotfruktstider

Nu på hösten känns det väldigt aktuellt med rotfrukter i ugnen, och något vi snöat in oss på rätt mycket är rödbetor. 
Här är två sätt jag har varierat det på sistone. 
Eller nja, inte jättevarierat.. det är rotfrukter (morötter, rödbetor, palsternacka, sötpotatis) i ugn med olika tillbehör helt enkelt.
Fotobomb!
 Här har vi kycklingfilé med persiljepesto som jag gjort och fryst för en tid sen. Kycklingen är helt enkelt brynt snabbt och sen tog jag pesto på och in i ugnen i ca 20 minuter. Såsen är en jordärtskockspuré, vilket låter lite fancy men som är superenkelt! Speciellt om man köper frysta jordärtskockor eftersom de redan är skalade och skivade så där spar man väldigt mycket tid! Helt enkelt koka dem mjuka, sen mixa tillsammans med lite vispgrädde och smör. Salt och peppar efter smak gäller på både kycklingen och såsen. 
 Vid ett annat tillfälle kokade jag quinoa, och när den va färdig rörde jag ned lite riven ost så den fick lite krämig risottokänsla. Med ugnsgrönsakerna fanns även rödlök, gulbetor och polkabetor (ja vi har snöat in oss lite), champinjoner, vitlök, och fryst spenat. 

Superenkelt och snabbt på alla sätt. 
och så himla gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins