Instagram
söndag 26 februari 2017

Gravidupdate vecka 14-15

Jag la precis upp en ny video på youtube där jag sammanfattar gravidveckorna fjorton och femton och tänkte att jag kunde skriva lite snabbt också för er som inte är så peppade på att lyssna på min skånska :) 
Vecka 14 börjar ganska bra, med tanke på att jag mer och mer får tillbaka mig själv och känner mig nästan som vanligt. Hade jag inte märkt av foglossningen och den växande magen så hade jag inte ens vetat att jag var gravid. Denna grej att symptomen drar sig tillbaka är ju både på gott och ont då det absolut är trevligt att bli piggare och slippa huvudvärk, illamående och konstiga cravings, men symptomen är ju som en bekräftelse på att bebisen finns där också. Så det blir lite läskigt och det gick tillbaks lite till den där känslan av att det kanske inte är på riktigt.. 

Men i onsdags var jag hos barnmorskan och då fick jag både känna på livmodern (som känns som en hård boll i nedre delen av magen) och höra hjärtslagen, vilket gjorde det hela sjukt realistiskt igen (och samtidigt enormt surrealistiskt...). 

I vecka femton återkom dessutom lite symptom ändå, som huvudvärken som är så pass intensiv att jag smäller av lite. Dessutom är jag trött på ett annat sätt nu, mer på morgonen och kvällen och tålamodet och humöret tryter mitt på dagen, kanske även på grund av hormoner och huvudvärk antar jag.. 

Jag är inte längre supersugen på kakor och lösgodis, och jag misstänker faktiskt att det var min kropp som försökte berätta för mig att jag hade järnbrist när det suget pågick då det försvann i samma veva som jag fick medicin. Så min kropp ville ha energi och då blev det snabba kolhydrater och socker som associerades med det.. Rätt häftigt faktiskt hur kroppen fungerar på det viset.. 
Nu är jag dock tillbaka till att gilla fräsch mat, dock inte sötpotatis och kål som jag ätit så mycket innan.. men jag undrar om det bara är att jag förätit mig på det lite.. Jag äter mängder med kylskåpskalla apelsiner, och tycker väldigt mycket om att äta citronerna jag haft liggande i vatten när jag druckit upp. Känns liiite vettigare än att trycka i mig lösgodis och kladdkaka.
och jag har faktiskt bara gått upp ca två kilo trots att jag tryckte i mig allt socker där i ett tag.. så det är jag rätt nöjd med! 

Jag har varit tvungen att köpa mer kläder! Jag har så lång överkropp att mina linnen börjar vandra uppåt och blotta kärlekshandtagen.. vilket varken är särskilt smickrande eller särskilt varmt.. Så några linnen och toppar, samt en klänning har fått beställas hem från asos (som råkade ha rea så det blev en billig historia ändå). Jag tänker visa upp allt jag köpt i ett senare inlägg, tänker att det blir bättre att fota mig i det när jag har mer av en mage och det verkligen är problematiskt att klä den där bulan :) 

Utöver det så är det väl bara foglossningen som fortsatt, och ökat lite i intensitet. Samtidigt börjar jag lära mig att hantera den och hur jag ska röra mig för att det ska göra mindre ont. Jag ska ändå ringa och få tid med en sjukgymnast tänker jag, för att få tips om hur jag kan göra det bättre då jag går och haltar framåt kvällen.. 

Ni får gärna kika på videon här under, och jag skulle bli väldigt glad om ni skulle vilja klicka på tummen upp och följa kanalen, det är ju lite av en ny grej så jag kan behöva lite uppmuntran för att fortsätta på den banan :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins