Instagram
tisdag 31 januari 2017

Tankar från preggovecka 9

 (Skrivet 12 januari 2017)


Jag är alltså nio veckor och en dag, om jag nu litar på apparna jag har. På måndag är det dags för det första ultraljudet och jag har en känsla av att det kanske kan falla på plats lite för mig då, jag hoppas i alla fall på det. För det är lite märkligt hur min hjärna fungerar just nu, den är inte logisk alls (vilket den oftast faktiskt är.. jag lovar). Jag tvivlar konstant på att jag är gravid på riktigt, tänker att det på något vis bara är påhitt. Hur det kan vara påhitt när jag har tydliga symptom och framför allt gjort positiva test (plural) vet jag inte. Men jag har haft symptom tidigare också och då har jag ju inte alls varit gravid. Det känns som att det kan vara sviterna av att ha försökt så länge, och att jag gång på gång blivit besviken så är det väldigt svårt för min hjärna att greppa det hela. 

Men det går nog inte att sticka under stol med, jag är preggo. Efter tre års försök, har det äntligen hänt. 

Symptomen då?
Tröttheten. Jag är supertrött. Jag är inte den som brukar sova på dagen, men det händer allt oftare att jag måste ta en powernap för att inte bli en zombie.. för det är just det som händer, inte en liten svacka i energin som jag tidigare lätt kunde skapa av mig, utan det känns som att tröttheten går över till ren sömnighet med händer och klor som försöker dra ned mig i soffan, sängen eller på golvet (hade kunnat somna var som helst då tror jag). Jag har helt enkelt slutat kämpa emot nu.. (Brukar annars tycka att det är slöseri med tid att sova på dagen, men häpp, har man inget val är det rätt gött..). 
En annan del av tröttheten är att det utan anledning ibland känns som att jag sprungit ett lopp eller ansträngt mig jättemycket.. jag måste liksom sätta mig och pausa lite när jag bara städat lite eller duschat… 

Hungern. Jag är hungrig ungefär konstant. Jag kan äta en normal portion mat och vara mätt, sen en halvtimme senare är jag hungrig igen. Jag känner alltid att jag måste småäta på någonting. Som tur är så har mitt smaksinne inte ändrats så jag föredrar fortfarande frukt och bär framför chips och godis, jag måste bara utöka sortimentet lite då det tar slut väldigt snabbt.. 

Illamåendet. Faktiskt inte så farligt än så länge, hoppas innerligt att det håller sig så. Illamåendet går hand i hand med hungern vilket också är en anledning till att jag äter ungefär hela tiden. Men det stannar vid illamående. 

Brösten. Japp, de gör ont och de har vuxit. Sportbh funkar bra just nu, allt annat gör ont. 

Det är nog det hela. Magen har inte börjat växa mer än på grund av att jag äter hela tiden. Måste nog börja bli lite mer nyttig om det här ska fortsätta.. det kan nog lätt gå bananas annars.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins