Instagram
lördag 23 januari 2016

Fuskiga Oreo-Cupcakes

Efter denna veckans hårda arbete kände jag att jag ville unna mina kollegor något gott, och att jag bakar är ett tecken på uppskattning ska alla veta.. det är inte så att jag gör det särskilt ofta, eller särskilt lätt heller med tanke på bristen på erfarenhet. Men numera känns det dock som att alla kan göra allt om de bara har pinterest ;) Där hittade jag lite roliga recept på cupcakes i alla dess former och de jag föll för hade smaken av Oreo.. Jag är inte mycket för kakor.. men Oreos är mer än bara kakor, så det kunde liksom inte gå illa detta. 
De var dessutom busenkla att göra, klart på nolltid. 
(Recept längst ned i inlägget). 
De blev riktigt fina och supergoda dessutom. 
Kollegorna uppskattade dem väldigt, och skejtaren också :)
 Och jag ställer mig positiv till fusk. När man jobbat hela dagen och ska hem och baka en massa så tyckte jag att det kunde passa med sån här färdig kaksmet där jag bara behövde tillsätta vatten. Jag köpte dessutom två stycken så det blev rätt mycket smet. 
och så är där smulade oreokakor i både frosting, smet och en hel kaka i botten på varje muffinsform.. ni hör ju.. Helt underbart gott :)
 Så om ni vill göra dem själv kommer här lite instruktioner, nu gjorde jag rätt mycket, det räckte till ca 30 cupcakes, men det är ju bara trevligt kan jag tycka.. halvera om ni vill ha lite färre helt enkelt :)

Oreo Cupcakes
Två paket Garant chokladkaksmix
fyra paket oreo
5,5 dl florsocker
500g Philadelphiaost
100g smör
2 tsk vaniljarom

Instruktioner
  • Sätt ugnen på 175 grader och ta fram smöret så det blir rumstempererat. 
  • Blanda chokladkakesmeten enligt anvisning på förpackningen (alltså häll innehållet från båda paket i en bunke och blanda med fyra dl vatten). 
  • Krossa ett halvt paket oreos med en brödkavel (stoppa dem i dubbla plastpåsar så det inte hamnar smulor överallt) och blanda med dem i smeten. Jag tog fyra oreos till i en matberedare och smulade dem rejält och blandade ned i smeten också för att ha lite mer smak, men det är upp till en själv om man vill ha grovhackat eller finhackat kan jag tycka. Smaka av helt enkelt.
  • Lägg en oreo i botten av en muffinsform och häll på smet i alla formar. Använd gärna en muffinsplåt så de håller formen bra (har ej testat utan, så det får ske på egen risk).
  • In i ugnen i ca 20 minuter. Under tiden kan ni förbereda frosting! 
  • Vispa rumstempererat smör med florsocker. Blanda ned Philadelphiaost och vaniljextrakt. 
  • Smula sönder fyra oreos i en matberedare, eller på något annat vis så de blir väldigt smuliga och typ som ett pulver. Blanda ned detta i din frosting och smaka av om du vill ha mer av det ena eller andra ( i vanliga fall ska det vara dubbel mängd florsocker till exempel, men det blir ju alldeles för sött för min smak..). 
  • Ta ut kakorna efter tjugo minuter och stick i dem med en sticka för att se så de är klara, låt dem sen svalna helt innan ni spritsar på frosting lite fint. Man kan också dekorera sin frosting med lite krossad oreo om man vill, fast jag hade inga kvar :) (eller så kan ni äta upp kakorna ni har kvar.. det hade nog jag gjort).
Happy baking! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins