Instagram
måndag 7 september 2015

Tillbaks till 16:8 rutiner

Jag har bestämt mig för att börja äta efter 16:8 igen. Jag gjorde det för cirka ett år sedan, och det gick bra ända tills jag skadade ryggen och inte kunde hålla dieten längre på grund av att jag blev så hungrig av att vara stilla och uttråkad.. Men är jag vid god hälsa så har det fungerat ganska bra för mig tidigare ju. Jag har ju dessutom några kilon som jag nu börjar tröttna lite på, och samtidigt som jag vet att om jag bara kör hårt med att träna hårt och utesluta alla kolhydrater så kommer kilona rasa rätt fort, så känner jag att jag inte vill ha restriktioner som stör mig. Jag vill kunna äta vad jag vill när jag är sugen på det, helt enkelt. 

För er som inte vet så är 16:8 en slags periodisk fasta, typ som 5:2 metoden fast utan att man går en hel dag utan att äta, för det hade inte fungerat någonstans i min värld.. denna islänning behöver mat.. Istället har man ett "matfönster" på åtta timmar där man kan äta vad man vill, i mitt fall äter jag mellan 11 och 19 eftersom det passar mina rutiner och arbetstider. Resten av tiden fastar man, men större delen av "fastefönstret" sker ju när man sover, så det märks inte. Och man får dricka kaffe eller te om man vill vilket ändå är vad min frukost brukar bestå av.. 
 Så den största förändringen för mig i detta fallet är ju att inte småäta eller dricka på kvällen. Vilket inte är en så stor utmaning utan känns mer som en vettig förändring. 
Sen kan jag ju passa på att byta ut en del av kolhydraterna mot annat när det passar, eftersom det är vad min kropp reagerar bäst på. 
Så ikväll gjorde jag en färgglad köttfärssås som bestod av typ allt jag hade i kylen och skafferiet. Det bästa sättet att göra en köttfärssås matig och nyttig är just att fylla den med färgglada grönsaker. Här har jag gul paprika, cocktailtomater, kidneybönor, spenat, vitlök och gul lök. Kryddat med lite dijonsenap, cayennepeppar och paprikakrydda, samt färsk basilika och timjan. Allt på en bädd av grönkål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins