Instagram
torsdag 24 september 2015

Smal och snygg?

Har ni sett debatten på Malou efter tio där Katrin Zytomierska spyr galla över överviktiga människor?  Videon dök upp på mitt facebookfeed och jag kunde inte låta bli att titta, och då även förfäras över att denna människa får ta plats i media med dessa åsikter. Hon menar nämligen på fullt allvar att det inte finns lyckligt överviktiga människor, som är nöjda med sina kurvor och mjuka kroppar. Utan alla med övervikt mår dåligt innerst inne, och de har dessa "extra" kilon på kroppen eftersom de är lata och saknar karaktär och därmed trycker i sig skitmat hela dagarna. 
Det jag tänker på är att hon faktiskt kan påverka unga människor till att tänka att det är okej att mobba människor som inte passar in i en norm som hon jobbar hårt för att upprätthålla. Dessutom kan jag inte ens tänka mig hur det känns för en ung människa som är överviktig att höra att oavsett vad de känner just nu, så bör de ju känna sig tjocka, fula och otillräckliga, för de passar inte in. 

Jag läste dessutom på Lady Dahmers blogg nu på morgonen att Katrin i en av sina lchf böcker uppmuntrar den som vill bli smal och snygg att ha svältdagar och gå hungrig, för så gör ju alla smala tjejer... 
Det känns ju så skevt på något vis..
Så för att hon ska passa in i sin egen norm så misshandlar hon sin egen kropp, vägrar den näring och behandlar den som att den gör fel när den känner hunger. Men om man då är lite mer rund och tar hand om sin kropp (matar den när den känner hunger liksom) nä då ska man må dåligt för att man är tjock och börja misshandla sigsjälv istället. 
Det känns som ett sätt för Katrin att rättfärdiga sitt eget sätt att hantera en väldigt osund och skev bild av välmående. 
Grejen är att jag hade liknande fördomar när jag var yngre, 
men då var jag helt enkelt dum i huvudet 
och sen växte jag upp. 
Jag uppmuntrar Katrin att göra detsamma, för sin egen skull. 
Hon hade nog mått bra av att uppleva känslan att gladeligen kränga en stor hamburgarmeny och fullständigt skita i om omgivningen har en åsikt om det eller inte. 
För ärligt talat, vem fan bryr sig? 

1 kommentar:

  1. Det finns ett syfte med svältdagar som rent biologiskt är något positivt för kroppen - som jägare och samlare hade man inte alltid rikligt med föda - men det hänger på att man äter ordentligt resten av veckan och kanske till och med kompenserar dagen efter svält/fastedagarna. I fall du drar ner på protein och kolhydratsintaget 2 dagar i veckan och "svälter" minskar du celldelningarna vilket också minskar risken för cancer. Medellivslängden i USA ökade under depressionen på 30-talet på grund av att folk inte fick i sig mat i överflöd på detta sätt. Dock har detta mer att göra med att få i sig mindre protein och kolhydrater och i gengäld få ett längre liv än att bli snygg och smal. Katrin verkar fortfarande ha en skev människosyn,

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins