Instagram
onsdag 26 augusti 2015

Ugnsbakad lax med grönkålssallad och sötstarka gurkor

Skejtaren och jag har inte samma smak vad gäller mat, inte helt i alla fall. Det enda som skiljer är väl egentligen att jag i stort sett äter allt (det enda jag kommer på som inte går hem är småkakan dammsugare och traditionell isländsk surmat..) och älskar nästan all mat med passion, medan Skejtaren också älskar mat passionerat, dock lite mer selektivt. 
Så när jag lagar mat så gör jag det med en liten utmaning i åtanke;
strunta lite i vad han säger, och gör något som han gillar! 
Som häromdagen när jag gjorde lax till en skejtare som inte gillar fisk :)
och faktiskt så lyckades jag.
Yaaay :)
Ugnsbakad lax med grönkålssallad och sötstarka gurkor

För två personer. Lite höftat.
Tina och marinera laxen samtidigt genom att hälla teriakysås, saft från en citron och några droppar tabasco i en plastpåse tillsammans med två laxfiléer. Tina i ljummet vatten i en stund, går rätt fort. 

Grönkål är en toppeningrediens i alla sallader, supernyttig och håller länge i kylen efter att man preppat den lite. Skölj den ganska noga, massera sen in saft från en citron, lite olivolja och balsamvinäger samt salt och peppar. Nyckelordet här är massera, det får kålen att gå från träig till lite mer salladig. Låt den sen stå och marinera sig i minst en kvart. 

Hacka valfria grönsaker till resten av salladen. Jag hade paprika och rödlök i kylen så jag körde på det. 

Hyvla gurka med en osthyvel och häll på lite sweet chili sås, smaka av så det når den styrka ni pallar med :)

När laxen är tinad lägger ni den i en ugnsfast form, med all marinad, kör den på 200 grader i tio minuter. Laxfilé kan gärna vara lite rosa i mitten, hellre det än att den blir torr. 
Jag hade lite blomkålsrester i kylen som jag bröt lite och la ned i formen tillsammans med laxen och hackade lite vitlök över, blev väldigt gott det med. 

Så det var kvällens middagstips. 
Nu ska denna islänning yoga lite! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins