Instagram
måndag 8 juni 2015

Tillbaks i köket

Dagarna börjar mer och mer likna en vardag här hemma nu när vi faktiskt kan hitta de flesta sakerna. I alla fall de viktiga sakerna, de som behövs varje dag. Igår tog vi ett riktigt krafttag och packade upp låda efter låda efter låda.. Skejtaren tog hand om köket, medan jag ordnade upp min garderob (herregud där är inte mer plats och jag har inte ens fått upp alla kläder..!). Och trots att vi båda jobbat häcken av oss under dagen fick jag en sådan lust att laga mat när jag såg hur städat och ordnat köket var. Det bästa var att jag inte ens behövde gå och handla, utan jag passade på att använda rester och sådant som vi hade hemma. 
Eftersom jag hittade ett paket saffran också kändes det lite klockrent att fixa en fisksoppa.
Fisksoppa med saffran gifter sig väldigt bra alltså.. 
Jag kan tycka att det hör till att doppa gott bröd i soppa också, men då jag inte riktigt ansåg att brödet vi hade hemma var det mest spännande passade jag på att svänga ihop lite vitlökssmör. Det är så himla enkelt! Blanda bara smör, pressad vitlök (jag tog en stor klyfta bara), salt, peppar och timjan. Så brer jag mackorna och låter dem grillas en stund i ugnen :)
 Ett litet tips om ni har bröd i frysen och glömt tina det, strunta i micron! Varmt tinade och degiga mackor är inte gott. Bara lägg dem på lite hushållspapper så tinar de på nolltid (det var ett tips från fröken Iris kan jag meddela, gör detta på jobbet ganska ofta). 
 Så kunde vi sitta ned och avnjuta middagen vid ett dukat bord. Ett bord dukat med en löpare jag inte sett på länge och en blå skål jag saknat ibland all vit porslin i skejtarköket. 
Mina grejer helt enkelt. 
Jag älskar att vara tillbaks i köket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins