Instagram
måndag 2 februari 2015

Tapaskväll

Lördagskvällen spenderades i gott sällskap och med massor av mat. Jag har en förkärlek för mat som man kan äta med händerna, det förstärker njutningen av maten kan jag tycka. 
Det blev en herrans massa mat som sagt, jag hade googlat tapas tidigare på dagen och hittat så otroligt mycket mat jag ville testa (så går det när man googlar när man är hungrig..). Så här har ni resultatet, eller delar av det i alla fall, vissa bitar kom inte med på bild. 
 Här ovan ser ni champinjoner som är fyllda med ädelost, crème fraîche, och vitlök. Bara att ta bort foten på champinjonen och hacka dem tillsammans med de andra ingredienserna och fylla dem. In i ugnen i ca 10 minuter tills osten smält och det ser gottigt ut. 
På skedarna har jag blandat mosad avocado, aioli, finhackade kräftstjärtar och lite kallrökt lax. Jag la till lite sambal oelek också för att få lite sting i röran. Ska man ändå bara äta en tesked av det kan det ju få vara lite starkt kan jag tycka.
 Skejtaren fixade fyllda cocktailtomater. Han skar av toppen, gröpte ur dem och fyllde dem med philadelphiaost med typ någon örtsmak, minns inte riktigt vad vi köpte... men gott var det!
 Baconlindade dadlar. Så busenkelt och det blir verkligen jättegott. Kärna ur dadlarna, linda en halv baconskiva runt varje dadel, in i ugnen på en plåt med bakplåtspapper tills baconet är klart. Tar ca 10 min på 200 grader. 
Sen var det lite lufttorkad skinka, melon, minipajer (som jag gjorde i en muffinsform i plåt, blev riktigt tjusiga) och kallrökt laxrulle med pepparrotsfyllning, små små munsbitar som blev riktigt trevliga. Synd bara att jag missade att fota resten av maten. Det blev lite hektiskt där när gästerna började dyka upp och jag fortfarande fixade maten :)

Men i det stora hela var det väldigt enkelt, tog lite tid men det var roligt att fixa och plocka. Jag trivs bra i köket och ser verkligen fram emot att få ett lite större sådant :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins