Instagram
onsdag 30 juli 2014

Tre tjejer och en eka

Igår vid femtiden var jag hemma efter ett tvådagars äventyr i Halland, närmare bestämt vid Hjörnaredssjöarna. Det var Susanna och Amanda som höll i den mesta planeringen runt det hela, hyrde en eka och kollade var man kunde campa. Och ja, det var väldigt välplanerat, för där är ju så vackert att man smäller av.
 Första dagen gick mest ut på att sätta upp tält, göra upp en eld och grilla korv, och sedan efter ett tag gav vi oss på att börja fiska. Jag hade inte gjort det på ett tag och var lite grön, men efter lite assistans från Sanna (som jag ser som en fiskeexpert) och lite hjälp från youtube hade jag både knytit min egen fiskeknut och kastat ut linan (den som säger att kvinnor inte kan fiska har nog inte upptäckt google, vi kan göra vad fan vi vill!). Just den kvällen fångade jag dock inte mer än ett träd.. och det fick faktiskt stå kvar där det stod, tyckte det vore synd att grilla det.

När vi åkte ut med båten däremot fick Amanda denna kväll tag i en abborre som smet, och då fick hon lite blodad tand och åkte ut själv i mörkret (vi andra var trötta och frusna och ville grilla marshmallows istället) där hon fightades med en gädda eller två, som tyvärr också smet.
Efter hennes gäddslagsmål var vi alla rätt möra (förutom Amandas adrenalinkick) och kröp till kojs i tältet. Nedan ser ni var jag huserade. En luftmadrass som tog en evighet att lista ut hur jag skulle få luft i den då jag enligt instruktionen skulle göra enligt skissen som inte fanns, någonstans. Men efter ett tag lyckades jag få till det i alla fall. (Köpte för övrigt luftmadrass, sovsäck och en väska som får plats med båda på stadium för 299 kr, som klippt och skuret för denna utflykt!)
Nästa dag hade vi alla lite bättre fiskelycka. Sanna hade nog mest tur då hon var den enda som fick napp på fiskar som var små nog att faktiskt få upp i båten.
 Först en liten liten minigädda, som faktiskt fick åka i igen eftersom det såg ut som en bebis. Även för att vi inte tänkte grilla någon gädda oavsett eftersom den har alldeles för mycket små ben som är svåra att ha att göra med.
 En stund senare fick hon upp en abborre, precis vad vi hoppats få upp! Den var kanske rätt liten den med, men någon fångst ville vi behålla och grilla så den fick stanna med oss i båten.

Sen fightades Amanda med två stora gäddor till, som drog runt med båten lite här och var, men de där gäddorna är helt enkelt för stora för de fiskespön som användes så de vann de där kamperna (dock efter rätt långa fighter då fiskaren var lika envis som gäddorna).

Jag fick också napp på en stor gädda men förlorade den kampen eftersom jag gjorde allt fel. Trodde först jag hade fastnat i en gren på botten (det var en ytterst stillsam gädda....) så jag agerade utifrån det och fällde ihop mitt spö (som en teleskopvariant) och började försöka lirka. Först när mitt spö var runt en halvmeter långt kom vi fram till att där nog var en fisk på kroken, och kort därefter brast linan. Häpp. Bättre lycka nästa gång liksom.
 Det blev en grillad abborre i alla fall, i ett foliepaket över en öppen eld. Och lite korv, för som ni ser var det än rätt liten fisk. Den var dock väldigt god!
 Men ja, såhär har vi haft det på fiskeäventyret.
Jätteskönt att vara ute i det tysta, se stillsamt vatten och stjärnklar himmel.
Höra hur vattnet skvalpar mot den ljusblåa ekan.

Och att sedan känna uppskattningen när man kommer hem igen, över att kunna duscha sig ren och somna i en stor, lite mjukare säng ;)