Instagram
torsdag 13 februari 2014

Sluta definiera mig, tack!

Detta skriver jag som en reaktion på Blondinbellas skriverier här och här angående feminism.
Hur kan det vara så att de som absolut aldrig skulle kalla sig feminister är de som på något sätt är de som får stå för definitionen? Jag är feminist, men jag känner inte igen mig i bilden av den manshatande extremist som alltid målas ut av 'icke-feminister'. Det jag undrar är hur många feminister du egentligen umgåtts med, hur många har du pratat med? Det verkar vara väldigt märkligt om de enda feminister du stött på är de extrema, för vi är betydligt fler som har samma åsikter som de flesta kvinnor och män som är för jämställdhet men rädda för begreppet feminism vars definition förvridits av 'icke-feminister'.

Jag anser mig inte hitta på saker att kämpa för inom feminismen som du säger, Sverige har kommit långt i sin kamp för jämställdhet, men att sluta kämpa här eftersom vissa andra länder har det sämre är orimligt i min värld.. Man väljer sina strider, och det är fantastiskt att det finns människor som kämpar för orättvisor både här och utomlands. Men min rösträtt eliminerar inte det faktum att jag som kvinna inte får samma lön som en manlig kollega, det eliminerar inte det faktum att män i min bransch (förskolan) ofta blir misstänkta som pedofiler bara på grund av sitt val av arbete, det faktum att flickor och pojkar sedan barnsben trycks in i fack utifrån som baseras på deras utseende och kläderna de har på kroppen som kommer att definiera deras syn på sig själv under större delen av livet och då framför allt tonåren.

Det faktum att jag får driva företag förändrar inte det faktum att det inte räcker att jag säger nej om jag skulle bli våldtagen, eftersom vilken våldtäktsman som helst (som även kan vara en kvinna) kan hävda att de inte menade att våldta, och att mitt nej uppfattades som ett ja.

Som feminist känner jag inte heller igen mig i definitionen som offer. Jag är inte ett offer för någonting.. Om jag vill nå fram till något mål så tar jag mig dit på eget bevåg, inte genom att "dra ned" män på vägen dit.. Jag hatar inte män, jag hatar inte någon..

Jag vill ändra på systemet där 'icke-feminister' definierar vad jag står för. Det är så tydligt att 'icke-feminister' inte har någon riktig aning om vad det handlar om.

Jag uppskattar när människor kallar sig feminister, men det är inget jag tvingar på någon, kalla dig vad du vill. Men säg inte till mig vad jag står för, eftersom du tydligen inte har någon koll alls.

1 kommentar:

  1. Så perfekt formulerat! Det blåser feministvindar i samhället idag, många kvinnor och män som är trötta och besvikna, på hur det är idag. Med orättvisa löner och sveket från rättsväsendet vid anmälandet av sexuella övergrepp/våldtäkter som ex. Något som verkar ha gått Blondinbella spårlöst förbi, märkligt nog! Jag tror att samhället består av fler feminister än någonsin, många som känner att de fått nog, när det ser ut som det gör i Sverige år 2014! Ha en bra dag! Ninna

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins