Instagram
onsdag 26 februari 2014

Förnyat badrum med enkla medel

Här är de alltså, de väldigt svårartade bilderna på mitt lilla lilla badrum. Badrummet är i original sedan femtiotalet, när jag köpte lägenheten var badkaret gult och matt, av slitage och smuts. Jag skrubbade med alla möjliga snorstarka frätande medel och skrubbade till och med stålull på emaljen för att få bort smutsen men inget verkade fungera. Den sista utvägen var att måla badkaret (jovisst!) med tvådelad emaljfärg som jag köpte för ca 700 kr. 
 Det hela tog en lördag, och det var jobbigt. Väääldigt jobbigt. På förpackningen står det precis hur man ska göra, förberedelser och så var inte alls svåra utan det gäller helt enkelt att rengöra badkaret riktigt ordentligt, slipa det med sandpapper, och sen rengöra det igen och se till att det är snustorrt. Det är själva målandet som är svårt. Färgen är rätt tjock och den luktar väldigt starkt. På förpackningen står det att man ska måla i 5-minutersintervaller. Alltså att måla i fem minuter, sen pausa i frisk luft i fem minuter... Mitt tips är att följa detta råd eftersom färgen är så stark, och helst att man är två personer som målar, speciellt om utrymmet är litet då det blir varmt snabbt och det torkar snabbare. Detta kan dock hjälpas lite genom att ha en blomspruta nära till hands och spraya vatten ut i luften lite då och då för att öka fuktigheten i luften. 
Efter att jag målat färdigt lämnade jag fönstret i sovrummet på glänt och sprang hem till mannen i mitt liv (eller nja, sprang till bussen som tog mig dit) för att komma undan den frätande lukten som gjorde mig lätt illamående. Men detta är inte för att avskräcka er! Tvärtom så rekommenderar jag er att göra det! Resultatet är väl värt all stank och huvudvärk! Resultatet är att badkaret blev som nytt, bara på en dag och för 700 kr. Och resultatet ska hålla i många många år, så det är bra för badrummet också. 
Golvet fick sig också en omgång, men det fick en lite mildare färg som inte var så svårmålad. Ronseal har en kakelfärg som de inte rekommenderar att man ska måla på golv, men man lever ju bara en gång så jag körde på och blev jättenöjd med resultatet. Jag målade två gånger, med några dagars mellanrum för att få den riktigt torr. Sen valde jag att sätta nytt sillikon överallt i skarvarna där golvet möter väggen, för att skydda väggarna (under kaklet då) från fukt, och för att kunna städa badrummet enklare genom att bara duscha golvet, utan att oroa mig för vatten som sipprar in genom osynliga hål som bildats i fogarna de senaste sextio åren. 

Efter detta är det dags att piffa! och för mig är det faktiskt inte det allra roligaste, vilket är en ny insikt. Jag älskar att se resultatet av en förändring, men sen är jag ganska snabb på att vilja få ett praktiskt badrum. Så de öppna trähyllorna över toaletten rymmer korgar med krämer, sprayer och allehanda prylar jag inte vet att jag äger. Där står parfymer jag älskar, nagellack i vårfärger som jag längtar efter att ha på mig och sminkprodukter i kopparsprayade konservburkar. 
På undersidan av den understa hyllan hängde jag ett par krokar som blev över efter att jag hängt julstjärnor i mina fönster, där halsband och armband får samsas så jag har dem nära till hands när jag gör mig i ordning.
Som pricken över mitt i, ett ljus som ger stämning, och en tvål som vittnar om vem som bor här.
Det hela målandet har kostat mig ungefär runt tusenlappen eller strax däröver, sen kan man ju gå bananas med detaljerna om man vill det. Jag kommer så småningom att måla om de vita väggarna, och silikona längs badkarskanten också. Detta kommer dock inte göra så mycket för utseendet som det kommer göra för fräschheten och min sinnesro.

Så detta har jag hållt på med i ett litet tag.
Frågor på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

mitten

Senaste pins