Instagram
fredag 4 oktober 2013

Jag har slutat hålla käften nu

När jag gick i gymnasiet var jag medlem i en hemsida som hette antifeminist.nu. Syftet med sidan var ju då att inte kalla sig feminist eftersom ordet blivit missbrukat till det onda och feminister bara var rabiata extremister som hatade män och inte rakade benen. Antifeministerna var alltså mot feminister, men för jämställdhet. Jag köpte konceptet så mycket att jag skrev uppsatser om ämnet. Argumenterade mot feministernas påståenden om att kvinnor hade lägre lön, på ett ganska logiskt vis om jag får säga det själv. 

Min tanke numera: vad fan tänkte jag då?
Att tysta ned det faktum att jämställdhet inte alls infinner sig i Sverige känns som att arbeta emot alla kvinnor i min närhet och att samtidigt samarbeta med varenda gubbjävel som fått för sig att kalla mig för 'lilla gumman'. Att inte kalla mig själv för feminist, är nu som att förneka att jag är människa. 

Det är så många delar jag kan gå in på. Hur samhället, massmedia och skolor påverkar barn och ungdomar att bli osäkra individer där prestation och utseende är det som ger dig värde som människa, och hur det verkar vara underförstått att kvinnokroppen finns till för allmän objektifiering och beskådan.. Men det jag vill börja med, det som känns så otroligt viktig för mig just nu är att vi slutar hålla käften.
 Jag är feminist. En stolt feminist. Väljer du att kalla mig en extrem feminist kan jag ta det som en komplimang och bära huvudet högt. Detta innebär även då att jag inte under några omständigheter hatar män, jag gillar de flesta människor och ogillar idioter, svårare än så är det inte. och om jag rakar benen eller inte kan allmänheten ta och skita i. Jag vill att alla människor ska få samma möjligheter i livet oavsett var de bor, hur de ser ut, vem de älskar eller vad de har för kön. punkt.

Jag vill ta tillbaka ordet Feminist från alla som missbrukat det och gjort det till något fult. Sluta hålla käften, sluta linda in det, kalla det för vad det är och gör det till något vackert.

Sen tycker jag att ni ska gå in HÄR och gilla sidan på facebook som ska peppa den femtonåriga tjej som utsattes för gruppvåldtäkt att överklaga domen som friade förövarna till högsta domstolen. Tjejen förtjänar rättvisa, killarna förtjänar att ruttna någonstans och Sverige behöver sätta ned foten en gång för alla.

2 kommentarer:

  1. BRA SKRIVET! Det är viktigt att våga stå upp och ryta ifrån när det gäller! Det finns alldeles för många orättvisor vi behöver förändra.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Håller med om varje ord! Mycket klokt!

    SvaraRadera

mitten

Senaste pins